Öka vår kunskap kring våra leverantörers miljöpåverkan


När vi besöker våra leverantörer världen över, diskuterar vi alltid hur de tar ansvar för sin klimat- och miljöpåverkan samt hur deras hållbarhetsarbete ser ut. För att säkerställa att vi gemensamt arbetar mot hållbara mål, fyller alla våra strategiska leverantörer i vår supplier assessment.

Klicka här för att läsa mer om vårt hållbarhetsarbete 2024.


100 % av alla produkter ska ha information om REACH/SCIP


Alla produkter som vi har fått kännedom om att de behöver SCIP-registreras, har registrerats. Därmed har vi uppfyllt målet utifrån tillgänglig information. Vi fortsätter att säkerställa att nyupptäckta produkter registreras löpande för att upprätthålla korrekt information.

Klicka här för att läsa mer om vårt hållbarhetsarbete 2024.


Öka andel leverantörer som har en code of conduct


Alla våra största leverantörer har nu en egen code of conduct som antingen är i enlighet med vår egen eller har valt att underteckna vår code of conduct. Detta stärker vårt åtagande för gemensamma värderingar och skapar en trygg grund för fortsatt samarbete och främja hållbar utveckling.

Här kan du läsa om vilka policies vi har på OEM Electronics, samt hitta vår code of conduct.

Klicka här för att läsa mer om vårt hållbarhetsarbete 2024.


Minska CO2-utsläppen till max 457 ton CO2


Vi har en tydlig målsättning på OEM Electronics: att halvera våra CO2-utsläpp mellan 2020 och 2030 (inom scope 1, 2 och delar av scope 3: godstransporter och tjänsteresor). För att ligga i fas skulle vi under 2024 minska våra CO2-utsläpp med 25% (vs 2020) och hålla oss under 425 ton CO2. Resultatet blev 298 ton – ett bevis på att vårt dagliga fokus på hållbarhet ger resultat. Jämfört med 2023 sänkte vi våra CO2-utsläpp med 21 %. Den största anledningen till minskningen är vårt aktiva arbete med att prioritera sjötransporter framför flygfrakt.

Diagrammet här nere visar hur många ton CO2 vi måste minska med varje år, för att klara målet på max 238 ton CO2-utsläpp 2030. De mörkgröna staplarna visar max antal ton utsläpp / år och de ljusgröna staplarna visar utfallet. 


Minst 20 % kvinnor vid rekryteringar till sälj- och produkttjänster


Målet kunde ej uppnås då inga rekryteringar skedde under 2024.

Klicka här för att läsa om vårt hållbarhetsarbete 2024.


Minst 30 % kvinnor vid rekryteringar med syfte öka andelen anställda kvinnor


Målet kunde ej uppnås då inga rekryteringar skedde under 2024.

Klicka här för att läsa mer om vårt hållbarhetsarbete 2024.


Anställa minst 2 traineer


Med anledning av marknadsläget och den svårspådda konjunkturen valde vi att inte rekrytera några traineer under 2024.

Klicka här för att läsa mer om vårt hållbarhetsarbete 2024.


Omsättning: 372 MSEK


Under 2024 når vi inte omsättningsmålet då pandemieffekter och konjunkturen påverkat bolagets marknad i stor omfattning. Vi stänger året med omsättning om ca 300 MSEK.

Klicka här för att läsa mer om vårt hållbarhetsarbete 2024.


Fortsätta SCIP-registrera 100 % av omfattade artiklar


Ta fram förbättrat leverantörs-scorecard


Aktiviteter för målet under 2025:

  • Genomföra minst fem nya leverantörsutvärderingar med nytt scorecard
  • Exponera hållbara lösningar vi levererar
  • Införa regelbunden uppföljning gällande leverantörscompliance

Ta fram LCA för 20 artiklar


Aktiviteter för målet under 2025:

  • Marknadsföra eget sortiment med LCA-dokumentation
  • Resurs- och kompetensförberedelse för LCA-framtagning

Minska CO2-utsläppen till max 396 ton (scope 1, 2 och kat. 4 och 6 i scope 3)


Aktiviteter för målet under 2025:

  • Ta fram incitament för att öka vårt tågresande inom Europa
  • Köpa in SMF-bränsle för 100 % av våra båttransporter
  • Köpa in SAF-bränsle för 75 % av våra tjänsteresor med flyg
  • Uppmärksamma hållbarhetsinsatser 2 gånger / år
  • Översätta CO2-utsläpp till en internkostnad
  • Månadsvis uppföljning av CO2-utsläpp
  • Genomföra aktivitet i samband med ”Håll Sverige rent-dagen”

Ta fram andel varor transporterade med lägre klimatpåverkan


Aktivitet för målet under 2025:

  • Utvärdera miljövänligare alternativ för transporter från oss till kund

Definiera hur samt mäta utbildningstimmar


Minst 40 % kvinnliga ledare


Aktivitet för målet under 2025:

  • Skicka ut en jämställdhetsenkät under hösten

Öka frisknärvaro till 98,5 %


Aktiviteter för målet under 2025:

  • Ta hjälp av en ergonomiexpert för att förbättra våra arbetsplatser
  • Uppmana till ökat antal gå-möten
  • Öka kunskapen kring hälsa och välmående genom extern konsult
  • Uppmärksamma ”Mental Health Month” i maj

Minst 25 % kvinnor i ledningsgrupp


Minska CO2-utsläppen till max 368 ton (scope 1, 2 och kat. 4 och 6 i scope 3)


Minska CO2-utsläppen till max 342 ton (scope 1, 2 och kat. 4 och 6 i scope 3)


Minska CO2-utsläppen till max 318 ton (scope 1, 2 och kat. 4 och 6 i scope 3)


Minska CO2-utsläppen till max 296 ton (scope 1, 2 och kat. 4 och 6 i scope 3)


LCA för 800 av våra artiklar


Halvera vårt CO2-avtryck vart 10:e år (max 284 ton 2030) (scope 1, 2 och kat. 4 och 6 i scope 3)


Årlig tillväxt om >10 % med god lönsamhet


Frisknärvaro >99 % 2030


50 % av våra leverantörer ska uppfylla vår hållbarhetsstandard


Andel varor transporterade med lägre klimatpåverkan: >90 %


>20h utbildning per anställd och år


Vara ett jämställt företag


Vi vill uppnå en fördelning på 40/60 mellan kvinnor/män, åt något håll, för att se oss som en jämställd organisation.

Utbildning samt implementering av AI-verktyg för ökad effektivitet


Aktivitet för målet under 2025:

  • Utbildningsinsats gällande AI-möjligheter

Omsättning >400 MSEK


Aktiviteter vi har gjort hittills under 2024:

Under våren tog vi ett omtag på våra säljutbildningar och våra säljare fick mer kunskap kring bland annat säljteknik och kundförståelse.


Aktiviteter som är kvar att genomföra 2024:

Utbildning sälj i argumentation hållbarhet

Supplier assessment ska diskuteras vid alla fysiska besök med A-leverantör