Öka vår kunskap kring våra leverantörers miljöpåverkan


Vi har ökat vår kunskap genom bland annat vår leverantörsbedömning som vi skickat till våra leverantörer. Dokumentet innehåller ett antal frågor inom kvalitet, miljö, arbetsmiljö, lagstiftning och CSR.


100 % av alla produkter ska ha information om REACH/SCIP


Alla icke-europeiska leverantörer ska ge oss SCIP-information där det erfordras. Vi följer detta genom vår leverantörsutvärdering och följer upp efter varje uppdatering av kandidatförteckningen (EU:s lista över särskilt farliga ämnen).

2023 ville vi ha svar från 100% av våra A-leverantörer på supplier assessment, vilket vi fick.


Öka andel leverantörer som har en code of conduct


År 2022 hade 68 % av våra A-leverantörer en code of conduct. 2023 hade 100 % av våra A-leverantörer en code of conduct.

Här kan du läsa om vilka policies vi har på OEM Electronics, samt hitta vår code of conduct.


Minska CO2-utsläppen till max 457 ton CO2


Till 2030 ska vi halvera våra CO2-utstläpp jämfört med år 2020. För att vara i linje med det behövde vi minska CO2-utsläppen med 20% 2023 jämfört med 2020, vilket innebar att vi max fick orsaka 457 ton CO2-utsläpp. Vi nådde målet och landade på 368 ton CO2-utsläpp under 2023.

Diagrammet här nere visar hur många ton CO2 vi måste minska med varje år, för att klara målet på max 238 ton CO2-utsläpp 2030. De mörkgröna staplarna visar max antal ton utsläpp / år och de ljusgröna staplarna visar utfallet. 


Minst 20 % kvinnor vid rekryteringar till sälj- och produkttjänster


Vi nådde målet och av de sälj- och produkttjänsterna vi rekryterade till var 33% kvinnor.

Vilka aktiviteter gjorde vi kopplade till målet?

  • Genomgöra en intern enkätundersökning kring jämställdhet

    Under våren 2023 gjorde vi en enkätundersökning som besvarades av alla våra anställda. Syftet var att få veta om det fanns skillnader i hur män och kvinnor upplever arbetsplatsen. Resultatet visade att det fanns skillnader mellan mäns och kvinnors svar. Vi valde att ta det vidare med diskussioner om vår värdegrund i olika grupper och har även valt att driva detta mål vidare genom ledningsgruppen. Att jobba för att förbättra jämställdheten på bolaget är en stor utmaning, då vi historiskt sett är i en mansdominerad bransch. Vi behöver öka vår kunskap kring jämställdhet, för att kunna förbättra vårt jämställdhetsarbete mer.

Minst 30 % kvinnor vid rekryteringar med syfte öka andelen anställda kvinnor


Vi nådde målet och av den totala rekryteringen vi gjorde var 33% kvinnor.


Anställa minst 2 traineer


Under 2023 anställde vi tre traineer. Trainee-programmet är en liten del av hur vi som företag kan ta ansvar för att hjälpa unga ut i arbetslivet. I vårt trainee-program blir du som nyanställd internutbildad inom flera delar i vårt bolag. Du får kunskap om koncernen, bolagen och produkterna och ett stort stöd i din personliga utveckling. 


Omsättning: 372 MSEK


Vi landade på 388 MSEK i omsättning.


Öka vår kunskap kring våra leverantörers miljöpåverkan


Aktiviteter vi har gjort hittills under 2024:

När vi besöker våra leverantörer runt om i världen diskuterar vi alltid hur de tar ansvar för sin påverkan på klimatet och miljön och hur deras hållbarhetsarbete ser ut. Alla våra största leverantörer har nu en egen code of conduct, som är i linje med vår egen, eller har skrivit på vår.

Under våren samarbetade vi med sex civilingenjörsstudenter från Linköpings universitet, som kartlade vårt hållbarhetsarbete för marknadsförda produkter och föreslog systematiska förbättringar. De skrev tre kandidatuppsatser om digitala produktpass, nyckelfaktorer för att bedöma produkters miljö- och hållbarhetsprestanda, samt bästa alternativ för klimatkompensation när CO2-reduktion inte är möjlig.


Aktiviteter som är kvar att genomföra 2024:

Marknadsföra minst 2 produkter med livscykelanalys (LCA)

Svar från 100% av A-leverantörer, på supplier assessment

Supplier assessment ska diskuteras vid alla fysiska besök med A-leverantör


100 % av alla produkter ska ha information om REACH/SCIP


Aktiviteter som är kvar att genomföra 2024:

Produktansvariga ska presentera nuläge samt möjliga förbättringar kring sina leverantörers miljö- och hållbarhetsarbete

REACH/RoHS  ska ligga i vårt dokumenthanteringssystem Canea på alla A-leverantörer

Svar från 100 % av A-leverantörer, på supplier assessment


Samtliga A-leverantörer har en code of conduct


Aktiviteter vi har gjort hittills under 2024:

När vi besöker våra leverantörer runt om i världen diskuterar vi alltid hur de tar ansvar för sin påverkan på klimatet och miljön och hur deras hållbarhetsarbete ser ut. Alla våra största leverantörer har nu en egen code of conduct, som är i linje med vår egen, eller har skrivit på vår. Alla leverantörers code of conduct finns med i vårt dokumenthanteringssystem Canea.


Aktiviteter som är kvar att genomföra 2024:

Supplier assessment ska diskuteras vid alla fysiska besök med A-leverantör


Minska CO2-utsläppen till max 425 ton CO2


Aktiviteter vi har gjort hittills under 2024:

Under 2024 behöver vi minska våra CO2-utsläpp med 25 % för att nå halveringsmålet till 2030, vilket innebär ett maxutsläpp på 425 ton CO2. Fram till juni 2024 har vi släppt ut 153 ton CO2, vilket är i linje med målet bland annat tack vare övergången från flyg- till sjöfrakt. Ingen CO2-reduktion från SAF- eller SMF-bränslen är borträknad; alla utsläpp är inkluderade i vår sammanställning.

Vi mäter CO2-utsläpp i scope 1, 2 och delar av scope 3 (godstransporter och tjänsteresor) och arbetar för att inkludera fler delar i Scope 3. För att minska utsläppen köper vi SAF-bränsle via Air France och KLM för 75 % av våra flygrelaterade tjänsteresor och använder biobaserade bränslen för våra båtfrakter genom Geodis SMF-program.

Under våren samarbetade vi med sex civilingenjörsstudenter från Linköpings universitet, som kartlade vårt hållbarhetsarbete för marknadsförda produkter och föreslog systematiska förbättringar. De skrev tre kandidatuppsatser om digitala produktpass, nyckelfaktorer för att bedöma produkters miljö- och hållbarhetsprestanda, samt bästa alternativ för klimatkompensation när CO2-reduktion inte är möjlig.

Climate Fresk är en tre timmar lång workshop om klimatförändringarnas orsaker och effekter, som alla våra medarbetare har deltagit i under året. Workshopen bygger på IPCC:s rapporter och främjar samarbete genom interaktivt lärande om klimatvetenskap.

OEM-koncernen, strävar efter att resande i tjänsten ska ha så lite miljöpåverkan som möjligt utifrån de förutsättningar som råder för respektive resa. Därför erbjuder vi från och med i år antingen laddhybrid-bilar eller helt eldrivna bilar som förmånsbilar till våra säljare.


Aktiviteter som är kvar att genomföra 2024:

Undersöka transportsätt med lägre CO2-utsläpp i Europa och från USA.

Få 1-2 A-leverantörer/affärsområde att börja mäta sina CO2-utsläpp

Marknadsföra minst 2 produkter med livscykelanalys (LCA)

Undersöka speditörers alternativ mot fossilfrihet

Aktivitet i samband med Håll Sverige Rent-dagen

Ta fram en debiteringsmodell för miljöavgift vid flygfrakter


Minst 30 % kvinnor vid rekryteringar till sälj- och produkttjänster


Aktiviteter vi har gjort hittills under 2024:

I samband med att vi uppmärksammade den internationella kvinnodagen 8 mars genomförde vi en tankeväckande frågesport tillsammans med all personal för att belysa ojämställdhet och kvinnors situation i hela världen. Vi uppmuntrade också våra medarbetare att läsa boken ”Allt vi inte ser” av Ida Östensson och Thor Rutgersson. Boken handlar om det obetalda och osynliga arbetet som utförs varje dag, både i hemmet och på jobbet, och som påverkar oss mer än vi tror.

Efter sommaren följde vi upp boken och hade en workshop tillsammans för att prata kring hur vi upplever jämställdheten på vår arbetsplats. 

Vi har också genomfört en jämställdhetsenkät där vi fokuserar på frågeställningar kring exempelvis hur trygg man är att uttrycka sina åsikter, hur man upplever att ens kompetens tillvaratas m.m.

Under våren fick ledningsgruppen en föreläsning från en extern part, om bland annat jämställdhet. Det gjorde vi för att få mer kunskap i hur vi kan jobba med det på vårt bolag.


Minst 50 % kvinnor vid nyanställning av traineer


Aktiviteter vi har gjort hittills under 2024:

Vid all representation på skolor har vi haft fokus på att kvinnliga medarbetare ska stå i vår monter. Det gör vi för att visa inspirera och attrahera fler kvinnor till att jobba inom vår bransch, vilken över tid har varit mans-dominerad.


Anställa minst 2 traineer


Aktiviteter som är kvar att genomföra 2024:

Marknadsföra vårt traineeprogram i digitala kanaler


Omsättning >400 MSEK


Aktiviteter vi har gjort hittills under 2024:

Under våren tog vi ett omtag på våra säljutbildningar och våra säljare fick mer kunskap kring bland annat säljteknik och kundförståelse.


Aktiviteter som är kvar att genomföra 2024:

Utbildning sälj i argumentation hållbarhet

Supplier assessment ska diskuteras vid alla fysiska besök med A-leverantör


Minska CO2-utsläppen till max 396 ton


Minst 40 % kvinnliga ledare


Minst 25 % kvinnor i ledningsgrupp


50 % av traineer ska vara kvar inom koncernen efter 3 år


Minska CO2-utsläppen till max 368 ton


Minska CO2-utsläppen till max 342 ton


Minska CO2-utsläppen till max 318 ton


Minska CO2-utsläppen till max 296 ton


Minska CO2-utsläppen med 50% vs 2020 (till max 284 ton CO2)


Skip to main content

Såhär tar vi ansvar

På OEM Electronics jobbar vi dagligen med att ta mer ansvar för vår planet. Vi har en miljö- och hållbarhetssamordnare och en hållbarhetsgrupp, som tillsammans med anställda jobbar aktivt med att hitta nya sätt att minska vår miljöpåverkan och förbättra vår miljöprestanda. Både hos oss och även hos våra leverantörer runt om i världen.

Här kan du se vår transformationskarta för vårt hållbarhetsarbete. Den visar målen vi hittills har satt upp fram till 2030, som på något sätt är kopplade till hållbarhet. Om du klickar på ett mål så ser du vilka aktiviteter vi har gjort och gör för att nå våra mål

Globala målen för hållbar utveckling

Klicka på något av målen här nere för att läsa hur vi arbetade med dem under 2023 och vad vi har för mål för 2024.


ISO-certifikat

Vi strävar alltid efter högsta möjliga kvalitet med minsta möjliga miljöpåverkan. Företaget är certifierat enligt ISO14001:2015. Certifieringarna ligger till grund för vårt verksamhetssystem som hjälper oss följa upp och mäta hur vi möter såväl lagar som våra kunders krav och förväntningar.

Ecovadis

Ecovadis är ett oberoende analysföretag som årligen utvärderar och bedömer företags hållbarhetsarbete.

De tar hänsyn till ett brett spektrum av faktorer inom fyra olika områden: miljö, rättvisa arbetsförhållanden, affärsetik samt hållbara inköp. Silvermedalj motsvarar topp 15 % av de utvärderade företagen.

Vi minskar våra Scope 3-utsläpp med Air France och KLM

Att bidra till minskad klimatpåverkan innebär att koldioxidutsläppen måste reduceras. OEM Electronics har valt att köpa SAF-bränsle via Air France och KLM’s Corporate SAF-program för 50 % av våra CO2-utsläpp från tjänsteresor med flyg 2023 och för 75 % av de beräknade CO2-utsläppen från tjänsteresor med flyg 2024.

Hållbart bränsle till alla våra båtfrakter

OEM Electronics skickar gods över haven och vi vill göra det på ett så hållbart sätt som möjligt. Därför köper vi nu biobaserade hållbara bränslen, tillverkade av avfallsmaterial, till alla våra båtfrakter genom Geodis Sustainable Marine Fuel Insetting-program.

Kontor

OEM Electronics AB
Box 1025 (Förrådsvägen 2)
573 29 TRANÅS

Leveransadress

OEM Electronics AB
Dalagatan 4
573 42 TRANÅS

Kontakt

Öppettider växeln:
08:00-16:30 

075 - 242 45 00
info@oemelectronics.se
www.oemelectronics.se